fbpx

3 redenen waarom jouw ICT project mislukt


ICT projecten hebben geen goede reputatie als het om gegarandeerd behaalde resultaten gaat. In het nieuws lees je vaak over projecten die maandenlange vertraging hebben opgelopen of zelfs compleet gefaald zijn. De overheid is hier zelfs beroemd (of: berucht!) om. Uiteindelijk heeft ruim de helft van de ICT projecten grondig rework nodig of belandt zelfs helemaal in de prullenbak. Dat geldt zowel voor overheden als andere organisaties. Waar gaat het mis? Je kunt het vergelijken met een lange autorit. Je hebt tien uur om te rijden en mag onderweg drie tussenstops maken. Zodra je op je bestemming arriveert, geef je jezelf een schouderklopje want je hebt maar twee keer hoeven stoppen en je hebt de rit in slechts 8 uur afgelegd. Geweldig zou je zeggen, ware het niet dat je in Zürich bent terwijl je in Wenen had moeten zijn… Dit voorbeeld laat zien dat je je nooit alleen óf op het proces, óf op het einddoel kunt richten. Beide in goede banen is de uitdaging van grote projecten. In dit blog delen we de drie meest voorkomende redenen waardoor jouw ICT project mislukt. Zo kun je je energie in de juiste zaken steken zodra je aan je volgende project begint. Vlekkeloos zal het nooit worden, maar door deze redenen aan te pakken kun je wel een enorm verschil maken in het slagen van je project.

Reden 1: Projecten met een enorme omvang opstarten

Een ICT project is meestal groot. En hoe groter het project, hoe moeilijker het is om het totaalplaatje te overzien. Zo kan je de complexiteit en daarmee ook een stuk doorlooptijd niet meer inschatten. Ook het maken van een plan van aanpak door developers zelf wordt ondoenbaar. Dus:

Hak je project slim op

Elk project is op te delen in kleinere brokken. Zo zorg je voor behapbare blokken met werk die voor iedereen te overzien blijven. Bovendien kun je nieuwe inzichten beter meenemen . Zet bijvoorbeeld eerst een extreem minimalistisch product live voor alleen collega’s in plaats direct alle mooie features voor de eindklant.

Reden 2: Een niet betrokken opdrachtgever

Vaak zie je een opdrachtgever vooral aan het begin en aan het einde van het project. Aan het begin om uit te leggen wat er moet gebeuren en aan het eind om te checken of het gewenste resultaat is bereikt. Als je de opdrachtgever tijdens de ontwikkeling van het project niet of nauwelijks ziet, mis je zowel een stuk betrokkenheid als broodnodige feedback. Vooral bij grote projecten zullen er tal van onverwachte zaken de kop opsteken naarmate de bouw vordert. Als de opdrachtgever hier niet van op de hoogte is, is bijsturing erg lastig. Dus:

Betrek de opdrachtgever zoveel mogelijk

Zorg dat je de opdrachtgever continu mee blijft nemen. Stuur hier van tevoren al op. Zo kun je bijvoorbeeld een tweewekelijkse sessie inplannen waarin wordt teruggeblikt en vooruitgeblikt. Dit houdt alle lijnen open. Zijn er nieuwe inzichten die meegenomen moeten worden? Of wordt miscommunicatie ontdekt waarop de opdrachtgever wil ingrijpen? Dit zijn zaken die je niet aan het eind van het project pas benoemt. Tussentijdse updates maken ook een wereld van verschil als het op begrip aankomt. Als de opdrachtgever ziet waardoor vertraging ontstaat, voelt hij zich mede verantwoordelijk om dit op te gaan lossen in plaats van alleen van schuld te spreken.

Reden 3: Geen helder geformuleerd einddoel

Het klinkt paradoxaal, maar veel vaker dan je denkt heeft een groot project geen duidelijk geformuleerd einddoel. Zo mist het team gevoel bij waar het project naartoe moet, wat richting kan bieden bij vraagstukken die tijdens de ontwikkeling ontstaan. Het grootste risico is dat het team het verkeerde probleem op gaat lossen. Dit zag je in het voorbeeld van de roadtrip waar we in recordtempo in Zürich eindigden. Terwijl de opdrachtgever zonder dat we het wisten Wenen voor ogen had. In zo’n geval deel je je eisen pas nadat het resultaat al is opgeleverd. Dus:

Stel korte termijn doelen

Zorg dat iedereen die betrokken is bij het project helder heeft welk probleem je oplost en welke richting je dus opgaat. Naast het helder formuleren van het grote doel, wil je dit ook doen voor de kortere termijn. Plan werk twee of vier weken vooruit en bepaal een doel voor zo’n korte sprint. Kortere doelen helpen je ook om de scope van het project scherp te blijven houden. Vooraf kun je met geen mogelijkheid inschatten tegen welke ‘scope creep’ je aan zou kunnen lopen. Maar per twee weken bepalen wat er wel en niet bij het werk zal horen, is absoluut mogelijk.

En nu is het aan jou

ICT projecten zijn uitdagend. Juist daarom is het zo belangrijk om je te verdiepen in hoe je voorkomt dat je ICT project mislukt. Deze drie meest voorkomende redenen waarom projecten falen helpen je om deze missers zelf niet te begaan. In het e-book De IT Succes-formule lees je nog meer tips voor het managen van ICT projecten.

Heeft jouw organisatie ooit een van deze valkuilen meegemaakt?

Deel jouw ervaringen, neem contact met ons op en vraag het e-book aan.
technologies