fbpx

Deze 4 doelen stelt een IT leider voor bedrijfssucces


Het belang van het stellen van doelen kan niet genoeg benadrukt worden. Het helpt jou en je team om verder te kijken dan de waan van de dag. Waar wil je naartoe? “People with goals succeed because they know where they’re going.” – Earl Nightingale Je haalt het meeste uit je leiderschap door de juiste doelen te stellen. Benieuwd hoe je dat doet? In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op door je mee te nemen in de vier meest belangrijke doelen die succesvolle IT leiders zichzelf stellen. Hoe kun jij deze doelen toepassen op jezelf en je organisatie?

De juiste match tussen technologie en bedrijfsstrategie vinden

Innovatie is voor de meeste organisaties één van de belangrijkste drijvers voor bedrijfssucces. Technologische innovatie is hierbij een essentiële voorwaarde. Een match vinden tussen je technologie en bedrijfsstrategie is niet altijd zo vanzelfsprekend als je zou verwachten. Daarom is het van belang om het expliciet te maken en te benoemen als doel. Welke technologie gebruik je op dit moment? Start met het creëren van overzicht. Als je overzicht hebt, is het tijd voor de volgende stap. Kijk aandachtig welke technologieen en systemen nog up to date zijn en aan welke eisen je moet voldoen (zoals bijvoorbeeld de GDPR). Dit kan je meer inzicht opleveren. Dan is het tijd voor actie. Vraag hierbij vooral je team om hulp. Dit is bij uitstek een doel wat je samen wilt bereiken. Grote kans dat je team veel goede ideeën heeft over nieuwe technologieën en het zal waarderen als er naar hen geluisterd wordt. Bovendien: uiteindelijk is het je team wat er dagelijks mee zal werken, dus het is wel zo prettig als je zo vroeg mogelijk draagvlak creëert voor een eventuele nieuwe technologie.

Niet alleen openstaan voor veranderingen maar deze ook opzoeken

Vrijwel elke organisatie vindt het moeilijk om goed om te gaan met verandering. Tegelijkertijd is het een van de grootste factoren waarmee je jezelf onderscheidt van de concurrentie. Dit geldt in de huidige tijd nog des te meer dan vroeger. Dat verklaart ook waardoor jonge bedrijven, die van nature beter zijn in veranderen, ontzettend snel marktaandeel kunnen winnen. Uit een grootschalig onderzoek komen twee belangrijke factoren die verklaren waarom veranderen zo moeilijk is. Ten eerste voelen teams niet voldoende ownership. Dat leidt tot een gebrek aan initiatief en in het ergste geval zelfs tot actieve weerstand. Ten tweede sturen leidinggevenden onvoldoende op verandering. Wees ambitieus en stel jezelf niet alleen tot doel om open te staan voor verandering, maar ook om het actief op te zoeken. Verandering is vaak een blinde vlek. Er ligt focus op de werkzaamheden die je op dit moment aan het uitvoeren bent. Als IT leider is het aan jou de taak om verder te kijken dan deze horizon.

Voortdurend nieuwe oplossingen inzetten

De enige manier om efficiënter te worden, is door te veranderen. Welke nieuwe oplossingen kunnen jouw teams helpen? Omdat verandering nooit stopt te bestaan, is dit een voortdurend doel waar je mee bezig moet zijn. Als leidinggevende heb je de belangrijke taak om nieuwe oplossingen te ontdekken. Dat kan door te luisteren naar je eigen team, maar leren van andere organisaties is hier vaak een nog krachtiger middel voor. Zo kun je bijvoorbeeld op business borrels informeren naar de oplossingen die anderen inzetten. Hou je ogen en oren open voor nieuwe mogelijkheden. Naast het oriënteren op oplossingen ligt ook het maken van het plan voor de implementatie op jouw bord. Het succes van een nieuwe oplossing zit hem voor een groot deel in de wijze waarop deze geïmplementeerd wordt. Bekijk per oplossing wat er nodig is. Een geleidelijke uitrol via een olievlek, waarbij de oplossing zichzelf eerst gaan bewijzen? Of een plotse invoering voor alle teams om allemaal op één pad te zitten?

Schaalbaarheid creëren door automatisering te verhogen

Een startende onderneming is vaak nog niet zo schaalbaar. Maar schaalbaarheid wordt een harde eis zodra een organisatie groeit. Het helpt een bedrijf om de concurrentie voor te blijven en de toekomst garant te stellen. Voor de IT leider is automatisering daarom een belangrijk doel. IT kan ontzettend veel werk uit handen nemen. Vaak nog breder dan je in eerste instantie verwacht. Deze strategie kan op veel aspecten van je organisatie worden ingezet. Zo zijn marketingactiviteiten vaak een ondergeschoven kindje als het om automatiseren gaat. Om zo snel mogelijk resultaat te boeken op het gebied van dit doel, start je met een analyse. Ga op zoek naar laaghangend fruit. Welke taken, binnen elk aspect van je organisatie, zijn simpel en repeterend? Dit zijn waarschijnlijk mooie kandidaten voor een automatiseringsslag. Ook CIO onderstreept het belang van het zoeken naar (kleine) winsten. Dit maakt het voor stakeholders gemakkelijker om de waarde van IT in te zien.

Welke doelen heb jij jezelf gesteld?

Wat is jouw plan van aanpak voor de rest van het jaar? Neem de tijd om goed na te denken over de doelen die je stelt. Als IT leider is je baan druk en je tijd schaars, dus het is belangrijk om de juiste keuzes te maken in waar je nadruk op wilt leggen. Je kunt simpelweg niet alles doen in een jaar tijd. Staat je IT bedrijf op het punt om dit jaar een groei door te maken? Zorg dan voor een optimale voorbereiding en lees ook ons e-book voor meer tips en tricks. Geïnteresseerd geraakt? Dan is een eerste stap snel gezet, neem contact met ons op en vraag het e-book aan.
technologies