fbpx

Offshoring en outsourcing: wat zijn de verschillen en waarom is dit belangrijk?


Als ondernemer in de IT branche, of eigenlijk: als ondernemer überhaupt, ben je al snel geneigd om alles zelf te doen. Je bent immers voor jezelf begonnen om alle processen in eigen hand te kunnen houden. Dit wordt vaak ook gezien als sterke eigenschap. Het geeft een gevoel van controle en een veelzijdige uitstraling van je bedrijf. Toch levert alles intern doen niet alleen maar voordelen op. In tegendeel. Het kan zorgen voor minder kwaliteit, gebrekkige focus en een langere doorlooptijd. Dingen die je absoluut wilt voorkomen. Om je heen zie je dat anderen ook werk uitbesteden, ook wel offshoring en outsourcing genoemd. De begrippen worden door elkaar gebruikt. Daarom zet ik in dit blog op een rijtje wat ze betekenen, wat de verschillen zijn en waarom dit belangrijk is voor jou.

Wat is outsourcing?

Te beginnen met outsourcing. De simpelste uitleg hiervan is: het uitbesteden van taken die voorheen intern werden uitgevoerd. Deze uitbesteding is meestal een strategische keuze. Vaak worden taken uitbesteed die niet behoren tot de kernactiviteiten van een bedrijf. Een voorbeeld is het uitbesteden van schoonmaken. In plaats van zelf werknemers aan te nemen, kies je ervoor om een ander bedrijf in te huren dat het voor je doet. Zij zijn waarschijnlijk efficiënter, wat kostenbesparend kan zijn. Outsourcing gebeurt meestal door bedrijven uit hetzelfde land. Nog een voorbeeld is het uitbesteden van je support afdeling aan een callcenter. Hierdoor kun jij je, samen met je werknemers, richten op de belangrijkste activiteiten van je bedrijf.

Wat is offshoring?

Het tweede begrip dat ik je in dit blog wil uitleggen, is offshoring. Bij offshoring gaat het, net als bij outsourcing, om uitbesteding van bedrijfsactiviteiten. Dit hoeft alleen niet per definitie om een extern bedrijf te gaan. Je kunt ook een deel van de bedrijfsactiviteiten uitbesteden aan een buitenlandse vestiging van je eigen bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsadministratie die door één van de vestigingen wordt gedaan voor alle vestigingen. Hiermee kan een efficiëntieslag worden gemaakt. Het verschil tussen offshoring en outsourcing zit ‘m in de afstand. Bij outsourcing wordt vaak gekozen voor een bedrijf binnen Nederland of aan Nederland grenzend, terwijl offshoring gaat om het uitbesteden van werk aan een land ver buiten Nederland. Denk aan China of India. In deze landen liggen de lonen lager, waardoor kosten worden bespaard. Daarnaast wordt met offshoring vaak ook (een deel van de) kernactiviteiten uitbesteed, zoals het uitbesteden van software development.

Wat zijn voor- en nadelen?

Al met al zijn de verschillen tussen offshoring en outsourcing dus niet zo groot. Aan beide zitten voor- en nadelen. Die zet ik hieronder voor je op een rijtje:

Voordelen:

  • Door het uitbesteden van werk, kun je kosten besparen. In Nederland door meer efficiëntie van het bedrijf dat je inhuurt en buiten Nederland omdat de lonen en productiekosten vaak lager liggen.
  • Borging van kwaliteit. Doordat je bepaalde activiteiten uitbesteed aan specialisten, kun je ervan uitgaan dat het goed gebeurt. Een simpel voorbeeld: wanneer je schoonmaken uitbesteedt en dus niet zelf de poetsdoek in de hand neemt, blijft je werkomgeving schoner. Dit geldt natuurlijk ook voor complexere taken zoals development.
  • Grotere flexibiliteit. Het uitbesteden van werk geeft je meer flexibiliteit, je hoeft immers geen nieuwe collega’s aan te nemen. Bevalt de samenwerking niet? Dan is deze vaak gemakkelijker te beëindigen dan een arbeidscontract. Je krijgt dus ook de ruimte om een bepaald product of een bepaalde dienst uit te proberen, zonder dat je ergens aan vastzit.
  • Betere focus. Door een deel uit te besteden, kun je focussen op dingen die voor jou als ondernemer echt belangrijk zijn. Hoe ziet jouw bedrijfsgroei er bijvoorbeeld uit? En natuurlijk kun je ook meer focussen op hoofdactiviteiten van je bedrijf.

Nadelen:

  • Uitbesteding van alle kerncompetenties. Dat andere landen goedkoper zijn, is zeker een voordeel. Een nadeel is dat je misschien geneigd bent om te veel kernactiviteiten uit te besteden, waardoor je de controle uit het oog verliest.
  • Onderschatting van de risico’ Uitbesteden is relatief gemakkelijk, helemaal nu de hele wereld verbonden is via het internet. Dit betekent niet dat het volledig zonder risico’s is. Wat als het andere bedrijf niet levert wat je hebt afgesproken? En wat staat er voor jou op het spel? Door een goede risicoanalyse vooraf te maken, kun je problemen voor een groot deel voorkomen.
  • Let op het intellectueel eigendomsrecht. Wie iets maakt, is de eigenaar ervan. Dat is hoe het vaak werkt. Helaas kan dit erg onpraktisch zijn als het bijvoorbeeld software betreft. Let er daarom op wie het intellectueel eigendomsrecht heeft van een development project en leg dit vooraf vast.

Wat is belangrijk voor jou?

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je kiest voor offshoring of outsourcing, het gaat erom dat je kiest voor een oplossing die past bij jouw bedrijf en bedrijfsvisie. Maak daarom een bedrijfsanalyse: waar kom je mankracht te kort, hoe kun je dit oplossen? Een trend in offshoring is om kernactiviteiten ook uit te besteden, dit kan een hele goede oplossing voor je zijn. Een tip die ik je graag mee wil geven: bouw aan partnerships, zodat je het maximale uit offshoring kunt halen. Maak offshoring of outsourcing een deel van je strategie. Het heeft een (onterecht!) negatief imago, maar kan juist zorgen voor een groeispurt van je bedrijf. Als je wilt weten wat nog meer nodig is voor die groei, raad ik je aan onderstaand e-book te downloaden. Wat zijn jouw ervaringen met offshoring en outsourcing? Neem contact op om ervaringen te delen.


technologies